Прочетен: 1159 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 15.01.2017 14:27
Най-често споделената икономика се свързва със споделената консумация - срещу определена сума пари временно се ползва даден актив, вещ, услуга или се ползва съвместно. Най-влиятелните играчи в този нов тип "икономика" са UBER и AIRBNB, но може би поради масовостта на услугите, които предлагат не се обръща внимание на факта, че споделената икономика се основава на някакви икономически течения и зад зад самия термин "споделена икономика" всъщност се крият две икономически концепции, които са много нови за икономическата парадигма като цяло - концепцията за "споделената стойност" (shared value) и концепцията за "смесената стойност" (blended value). Както обикновено - крушката си има опашка.
В настоящаия пост ще набележа основните характеристики на първата концепция - "споделена стойност", а в продължението - за втората.
Бизнес мислителите (и консултанти) Michael E. Porter и Mark R. Kramer представят концепцията за „споделената стойност“ през 2011 г. в Harvard Business Review, като тя е съпътствана с оживен дебат. „Капиталистическата система е под обсада“, започват своята публикация Porter и Kramer. Според тях през последните години бизнеса все повече е разглеждан като основна причина за социалните, екологичните и икономическите проблеми. Фирмите са възприемани като система, просперираща за сметка на обществото.
Авторите споделят виждането, че легитимността на бизнеса е паднала до нива, невиждани в новата история и голяма част от проблема се крие в самите дружества (мениджъри), които продължават да разглеждат тесногръдо създаването на стойност, фокусирайки се върху краткосрочни финансови резултати, докато игнорират потребностите на своите клиенти и широките въздействия, които произтичат от техния дългосрочен успех.
Също така се отбелязва, че публичния и гражданския сектор често изострят проблемите, като се опитват да се справят със социални трудности чрез прехвърлянето им за сметка на бизнеса.
Porter и Kramer смятат, че противопоставянето между икономическата ефективност и социалния напредък е институционализирано в продължение на десетилетия, поради което компаниите трябва да поемат инициативата за привеждане на бизнеса и обществото отново заедно на една плоскост за развитие.
Но все още липсва цялостна рамка за насочване на тези усилия и повечето компании остават „заседнали“ в концепцията за „социалната отговорност“, в която социалните въпроси са в периферията, а не в ядрото на съществуването на бизнес единицата. Решението, което дават авторите на този многогодишен сблъсък между печалба и социално се корени в принципа на „споделена стойност“, която включва създаването на икономическа стойност по начин, който да създава и стойност за обществото чрез грижа за неговите потребности и предизвикателства.
Те са категорични, че бизнесът трябва да възстанови връзката - „бизнес успех със социален прогрес“. Концепцията за споделената стойност не е социална отговорност, благотворителност или дори концепция за устойчивост, а нов начин да се постигне икономически успех. Визията за споделената стойност размива границата между бизнес организациите и тези с нестопанска цел, като в същото време легитимира и появата на нови видове (хибридни) предприятия.
Концепцията за споделената стойност може да бъде определена като съвкупност от политики и оперативни практики, които повишават конкурентоспособността на компания, като едновременно с това подобряват и икономическите и социалните условия в общността, в която тя оперира. Споделената стойност се фокусира върху идентифицирането и разширяване на връзките между общественото и икономическото развитие, поради което целта на съществуването на една компания трябва да се предефинира като създаване на споделена стойност, а не само печалба.
Това според Porter и Kramer ще провокира следващата вълна от иновации и ръст на производителността в глобалната икономика. Също така концепцията за споделената стойност ще прекрои капитализма и неговата връзка с обществото.